Solkrämer och solskydd

Varför man bör ifrågasätta användandet av solskydd?

  • Solskydd minskar väsentligt produktionen av Vitamin D i kroppen.
  • Solskydd döljer varningssignaler (bränd hud) att vi har fått för mycket skadligt solljus.
  • Toxiska ämnen (allergi och hormonrubbning) i många vanliga solkrämer.
  • Upptaget av gifter i huden ökar vid solljus.
  • Studier pekar på högre dödlighet för de som har lägre exponering av solljus.
  • Kommersiella intressen bakom kampanjer och regleringar.

Hudcancer fallen har ökat dramatiskt de senaste åren och korrelerar väl med den ökade försäljning av solskydd även om ingen direkt orsak har bevisats ännu.

De allra flesta solskydd är effektiva att mota bort de nyttiga UVB ljuset från huden samtidigt som mycket av UVA ljuset trägnger igenom. När du blir bränd utan skyddande kemikalier är det en naturlig signal att du har fått tillräckligt. När du tar på dig solskydd skapar det en falsk trygghet som gör att du lätt kan stanna längre i solen än vad kroppen egentligen tål.

En solskyddsfaktor 40 (SPF 40) innebär att du kan stanna 40 gånger längre i solen innan du blir bränd. Det betyder också att du blir mycket mer exponerad av den farliga UVA-strålningen om du stannar tills du blir bränd. Solskydd skyddar mot att bli bränd men skyddar inte mot den farliga cancerformen malignt melanom, snarare sker det motsatta. Kohort studier pekar mot att folk som lever på höga latituder (Sverige, Norge, Finland) riskerar att få mer cancer om de använder solskyddsfaktor. Det är dessutom känt att kroppsarbetare har mindre risk för hudcancer än kontorsarbetare.

Huden är mycket porös och är inte ett bra skydd mot gifter som smetas på. Därför bör vi vara noga med vad för krämer vi lägger på huden. Vid solljus ökas dessutom upptaget från huden.

Naturliga skydd är att föredra

Det finns naturliga sätt att skydda sig mot solbränna och inflammationer. Genom bra kost kan du förhindra inflammationer i kroppen och detta ger ett gott skydd mot eventuella skador från solstrålar. Se till att få i dig mycket antioxidanter från bland annat bär och mikroalger. Exempel på bra mat för att bygga upp ett inre skydd är morötter, tomater, choklad, grönt te, spirulina, chlorella och mättade fetter och omega-3 fetter. Undvik socker och processad mat. Det kan ta upp till en månad att bygga upp ett bra inre skydd genom kosten.

Kokosolja och olivolja ger ett visst skydd då du smörjer in huden med SPF kring 8. Ett annat sätt att öka på skydd mot bränna är att fylla på med kalk. Du kan dosera 2-3 matskedar i en stor PET-flaska med vatten som du dricker regelbundet under solning. Detta ger SPF runt 12. Lär mer om detta här.

Om detta inte skyddar tillräckligt så ta på dig mer kläder. Det skyddar väldigt effektivt 🙂

 

Dela: